maturitní otázky, seminárky a referáty
Základy společenských věd - Psychické procesy - procesy poznávací, paměti, motivační
Autor: Daniela Bednářová
PROCESY POZNÁVACÍ
VNÍMÁNÍ
psychický proces, kterým zachycujeme to, co v daném okamžiku působí na naše smyslové orgány
z okolní reality pomocí smyslových orgánů vnímáme a přejímáme tzv. počitky - vjemy do centrálního nervového systému
počitky - jednodušší jednotka našeho vnímmání, kterou si v podstatě neuvědomujeme
skládá se nám do vjemů a vjemy tvoří naše vnímání
podle účasti konkrétního smyslu rozeznáváme vnímání: zrakové, sluchové, čichové, hmatové, chuťové
naše vnímání závisí na momentálních stavech, ovlivňuje, zaměřenost vychází z potřeb, konkrétní situace, hodnot, zájmy, nálady
 
            vnímání ovlivněno:
přesnost vnímání závisí na předchozí zkušenosti
vjem = celkový odraz předmětů (kytka, požitek = zelenatost)
na základě vnímání se rozvíjí i představování a fantazie
představa jako nějaký názorový obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smysly, ale já si mohu na základě dříve poznaného vyvolat představy z okolí reality, která působí na naše smysly - hovoříme o tzv. zaměřenosti a výběrovosti vnímání
ze všech podnětů, které na nás působí, vnímáme pouze některé, které jsou pro nás v dané situaci důležité - mluvíme o výběrovosti a zaměřenosti našeho vnímání
vnímání závisí nejen na podnětech z okolního světa, ale také na tom, jakým způsobem odraz těchto podnětů zpracujeme
ovlivňují ho zkušenosti, paměť, myšlení, city, psychické stavy a vlastnosti
 
poruchy vnímání:            1. kvantitativní - málo slyšet, špatně vidět
                                    2. kvalitativní - iluze, halucinace
                                                             reálný podklad (vnímáme něco, ale jinak)
 
tvarová psychologie -            zjistila, že při vnímání organizujeme prvky do smysluplných celků, jsou to např.
 
1. zákon blízkosti - prvky, které jsou blízko sebe, vnímáme, jako by patřily k téže skupině
 
                                                          př.     X X          X X            X X          -  vnímáme 3 páry křížků než 6 křížků
 
2. zákon uzavřenosti - jestliže chybí část tvaru, máme tendenci ho dotvořit
 
3. zákon podobnosti - prvky, které jsou si podobné, vnímáme jako by patřily k sobě 
 
4. smyslové klamy - vznikají tím, že vnímání určité části je ovlivněno celkem, k němuž část náleží
                                                                        
 
složitou formou vnímání je SOCIÁLNÍ vnímání
vnímání lidí a jejich citových projevů
 
 
PŘEDSTAVY
názorný obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smyslové orgány
na základě prožitého zážitku či nějakého poznání
 
 
FANTAZIE 
= snění
nikdy jsem to neprožila
 
 
MYŠLENÍ A ŘEČ
myšlení 
= psychologický proces, který slouží k řešení problémů
= hledání cesty, jak problém vyřešit
má úzký vztah s vnímáním a pamětí (dodání informací, vnímání okolí)
myšlenkové procesy probíhají na bázi pojmů (myslíme v pojmech) - vyjadřujeme slovy
pojem = podstatné znaky určité skupiny jednotlivých předmětů nebo dějů
              př. savec - pod tímto pojmem si představíme mnoho savců (znakem je, že se žíví mateřským mlékem - 1 spol. znak)
              pojem (dům) není totožný s pojmenováním = konkrétní slovní vyjádření (barák, obydlí, stavení)
 
úzký vztah  mezi myšlením a řečí - myšlenka má dostat konkrétní podobu
řeč = pojmenovává pojmy, vyjadřuje myšlenky, je nejdůležitý prostředek komunikace
myšlení - při myšlení řešíme problémy (představy bez mého obrazu)                                                             
 
při myšlení řešíme problém na základě:            1. algorytmu - už známá cesta, postup (př. gramatika)
                                                                        2. tvůrčí, originální způsob - může to být pro vás (pouze) nové
                                                                            (př. spojte všechny body 4 čarami, ale jedním tahem)
 
                        
tvůrčí řešení problémů - 4 fáze
1. setkání s problémem
2. tzv. přípravná fáza - objevení problému, seznamuji se s problémem, pochopit, co mám řešit
3. vlastní řešení problému ve smyslu nalezení řešení ( = heureka), nalezl jsem, napadlo mě
4. verifikace = ověření - ověření nápadu (př. léky)
 
 
PROCESY PAMĚTI
PAMĚŤ
soubor psychických procesů
vlastnost umožňující osvojení zkušeností
 
3 fáze procesů paměti:            1. zapamatování, vštípení (uložení do paměti)
                                                2. uchování (přebývání v paměti)
                                                3. vybavení (aktualizace příslušných informací, zkušeností, vědomostí)
 
znovupoznání - sami si věc nevybavíme, ale dokážeme ji dobře vybrat nebo poznat mezi jinými 
 
proces zapamatování usnadňuje             znalost významu či obsahu
                                                            využití smyslových receptorů (když si říkáme nahlas, píšeme slovíčka)
 
paměť            názorná            čichová - pamatujeme si to, co jsme dříve vnímali čichem
                                    zraková
                                    sluchová
                                    pohybová
            slovně - logická - týká se toho, co je vyjádřeno slovy
 
dělení: podle druhů činností:            technická 
                                                hudební
 
            krátkodobá -    např. zapamatování si tel. č. od okamžiku vyhledání v tel. seznamu do vytočení 
                                    pak už nepotřebujeme a dále ho v paměti neuchováváme
 
            dlouhodobá 
 
 
            neúmyslná (bezděčná) - bezděčně si snadno zapamatujeme to, co nás výrazně upoutá, co pro nás má                                                    význam
 
            úmyslná  (záměrná) - je řízena určitým cílem
 
v průběhu času dochází k zapomínání 
nejrychleji zapomínáme to, co nás nebavilo, co jsme se učili mechynicky
obranou proti zapomínání je opakování
 
 
poruchy paměti:            hypernésie - zvýšená funkce paměti
                                    hyponésie - snížená funkce paměti
                                    amnésie - částečná nebo úplná ztráta paměti
                                    konfabulace - vytváření vlastních představ o tom, co se událo (nikdy se to nestalo)
 
                        
PROCESY MOTIVAČNÍ
MOTIVACE
souhrn činitelů, aspektů, které jedince podněcují, podporují, aktivizují, dodávají mu energii = motivují ho k určité činnosti či chování a nebo naopak tuto aktivitu tlumí (trest za překročení urč. zákonu)
u různých lidí složitá a odlišná
mezi motivační síly = motivy patří:            potřeby
                                                            zájmy, záliby
                                                            návyky
                                                            perspektivy, cíle
                                                            hodnoty, postoje
                                                            city, citové vztahy
 
            POTŘEBY
1. fyziologické = základní, primární:            potřeba potravy, voda, kyslík, spánek
2. psychologické = sekundární:             p. jistoty, bezpečí
                                                            p. činnosti - touha po změnách, nějaké zájmy, brání nám v tom dlouhá nemoc 
                                                            p. "sociální interakce" - společnost, navazování kontaktu, přátelství                                                                     p. seberealizace = prestiž - p. společenského uznání
                                                            p. uskutečňování životních cílů
 
            ZÁJMY
získané motivy, které vyjadřují vztah jedince k určité činnosti tj. zaměřují se na určitou činnost
(př. zájem o němčinu - cílevědomé studium jazyka, pravidelné, dlouhodobé - návštěva cizí země, dopisovat si s rodilým mluvčím, koupě cizí knihy)
vztahují se k nejrůznějším činnnostem:
 
př. sportovní činnost - zájem aktivní (hraju)
                                     zájem pasívní (fotbal v TV)
př. kulturní a vzdělávací činnosti (návštěva kin, divadel, výstav)
př. činnosti ve vztahu k přírodě (pěstování rostlin, péče o zvířata)
př. technické činnosti a programování
zájmy často souvisí s profesí nebo s celoživotním koníčkem
 
 
            NÁVYKY
získané způsoby reagování a chování v určitých situacích (hygienické návyky, cigarety, kousání nehtů, aj.)
 
 
            PERSPEKTIVY, CÍLE
souvisí s realizací činností a záměrů
krátkodobé a dlouhodobé cíle
překonávání překážek
 
 
            HODNOTY
duchovní hodnoty, kulturní, materiální
hierarchie hodnot = žebříček
 
 
            POSTOJE
získané, jsou motivem k určitému chování 
(př. kladný postoj ke sportu - jdu si zahrát, zaplavat, ale i záporný postoj ke sportu - nic nedělám)
 
 
            CITY A CITOVÉ VZTAHY
vztek, strach, láska, nenávist, radost: velmi silné motivy, ovlivňují naši činnost
 
 
            MOTIVACE
zahrnuje jak vnitřní tak vnější faktory (př. vnitřní - radost z vykonané práce, vnější - odměna za vykonanou práci)
 
